Een Woord van God
In hun naakte en menselijke woordelijkheid zijn de psalmen terzelfdertijd poëzie en gebed; reeds
gebed, doch in dichtvorm. Hun levenskracht komt echter niet alleen van de mens. God zélf bezigt het
psalmwoord en spreekt het uit. Het wordt gedragen niet alleen door de levensadem van een mens,
was hij ook een scheppende dichter, maar ook door de adem van God die scheppende Geest is. De
ervaring die het vertolkt en meegeeft is uiteindelijk de ervaring die God zélf schept in de harten die
naar Hem luisteren en voor Hem openstaan.
Meer dan elk mensenwoord en elke menselijke poëzie is het Woord van God daarom grondeloos en
onuitputtelijk. Wie het poogt te begrijpen, kan het slechts inperken tot wat hij in staat is ervan op te
nemen. Het Woord van God stijgt immers hoog uit boven alles wat de mens er vandaag van
begrijpen kan. Het heeft een eigen leven en een eigen geschiedenis. Elk Woord van God kan slechts
aan de volheid van de tijden afgemeten worden. Het houdt nooit op de Liefde van God voor de
wereld te begeleiden en steeds opnieuw waar te maken.
De betekenis van het Woord van God kan daarom niet eens voor altijd vastgelegd worden. Het is
springlevend en schept leven in wie het beluistert. In Zijn Woord is God voortdurend aan het
scheppen. In elke liturgie, bouwt Hij aan zijn Kerk die Hij rond het Woord samenroept. In iedere
gelovige die hart en geest openzet voor het Woord, graaft Hij een onvermoede afgrond uit van
kennen en beminnen.
De psalmen nemen in dit proces een aparte plaats in. In de geïnspireerde Schriften spreekt God Zijn
Woord tot de mens. Bij de psalmen is het net andersom. God legt hier de mens het Woord in de
mond dat hij tot Hem zal antwoorden. Het zijn echter geen vreemde en geen nieuwe woorden. Bij
nadere beschouwing blijken het de woorden van de Bijbel zelf te zijn, maar uitgestegen tot poëzie en
gebed. Zoals er historische boeken zijn in de Bijbel, zo zijn er ook historische psalmen ;
wijsheidsboeken en wijsheidspsalmen ; profetische boeken en profetische psalmen. Heel de Bijbel
kun je in de psalmen terugvinden, maar als poëzie en gebed. In het woord van de psalmen heeft de
Bijbel een maximum bereikt aan levende actualiteit en scheppende kracht. Aan Abba Filmon wiens
Logos askitikos in de Filokalia bewaard wordt (1, 241-252), vroeg men waarom hij zoveel smaak
vond in het boek der psalmen meer dan in enig andere schriftuur tekst. Hij antwoordde : “ik kan u
verzekeren dat God de kracht van de psalmen in mijn arme hart inprentte, zoals met de profeet
David gebeurde. Zonder de zoetheid van de psalmen zou ik niet meer kunnen leven, noch zonder de
mateloze beschouwing die in de psalmen opgesloten is. De psalmen bevatten immers de ganse
Heilige Schrift”. Inderdaad bevatten de psalmen de ganse Heilige Schrift, echter niet alleen onder de vorm van een resumé; maar als een levend antwoord van de
mens op het Woord van God. Een antwoord dat niet van de mens alleen komt, maar door Gods
Woord zelf in het hart van de mens verwekt wordt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb